Dr. Iolanda Mihalache


Iolanda are, la 36 de ani, un curicullum vitae foarte impresionant,facand parte din foarte multe asociatii si organizatii, majoritateade femei. Fiind implicata in multe proiecte, timpul ei este dedicat,in majoritate, muncii dar si baietelului sau, in varsta de 13 ani. Se ghideaza in viata dupa un citat din Shakespeare, conform caruia “munca facuta cu placere te izbaveste de truda ei”. 

business-meeting

Evolutia sa profesionala are un traseu spectaculos, care arata o femeie puternica, careia ii place sa ia initiativa. Desi este la baza inginer mecanic, si-a deschis, la doi ani dupa terminarea facultatii, o firma de confectii, iar in timp, impreuna cu familia, a condus cabana Scropoasadin muntii Bucegi, pe care o luase in locatie de gestiune dar la care a renuntat ulterior.

Din 1994 a fost membra in Asociatia Femeilor Manager din Romania. Anul urmator, dupa ce a constatat ca este atrasa de partea de consultanta si relatii internationale, a inceput sa urmeze un set decursuri, participand la programul DIFA, sponsorizat de Uniunea Europeana,intitulat “Dezvoltarea initiativei feminine in afaceri”. In ianuarie 1996 a participat la selectia pentru TIPS (o retea de schimb de oportunitati deafaceri implementata in Romania sub umbrela Camerei de Comert si Industriea Romaniei si a municipiului Bucuresti – CCIRB).

Iolanda crede ca femeile au evoluat mult in ultimii ani – sunt tot mai mult preocupate de noile tehnologii si mai orientate spre cariera. De asemenea, ele au o mai mare grija pentru a mentine un echilibru intre profesie si familie, dorindu-si sa schimbe mentalitatea conform careia numai barbatii aduc banii in casa sau numai ei pot lua decizii. Exista o foarte mare diferenta intre femeile din mediul rural si cele din mediul urban. Cele din urma au un acces mult mai mare la informatie si au posibilitatea sa participe la mai multe programe de training. Acestea sunt foarte importante, considera Iolanda, pentru schimbarea mentalitatii si in obtinerea increderii de sine. Cu toate ca femeile din mediul rural intra mai greu in contact cu noile tehnologii, initativa privata nu lipseste nici in aceasta zona. Oricum, procentul Romaniei de participare a femeilor in afaceri, de 24,5%, este unul dintre cele mai ridicate dinEuropa de Est si Centrala.

In paralel a continuat participarea la diferite actiuni de devoltare a femeii in Romania. Si pentru ca toate acestea nu i s-au parut suficiente, Iolanda Mihalache s-a inscris la un curs de management al tranzactiilor economice internationale in cadrul sectiei de relatii internationale de la ASE. Inprezent este doctorand in relatii economice internationale la ASE. Pentru a putea instrui si coordona activitatile atator asociatii aurmat nenumarate cursuri de trainer, management, marketing si de accesla noile tehnologii electronice. Acesta este unul din aspectele pe carecu greu le implementeaza in cadrul asociatiilor pe care le sprijina. In timpul intalnirilor pe care le are cu femeile de afaceri membre ale unor asociatii, Iolanda le aduce la cunostinta elemente de internet si comert electronic, comert international si limbaje de programare,le ajuta sa realizeze mici pagini de web. “Din totdeauna femeia si-a asumat responsabilitati si nu a ezitat sa iasa in primul esalon al luptei pentru supravietuire.

Din nefericire insa, femeile cu varsta intre 35-45 de ani reprezinta grupul social la care trasaturile fundamentale de mama si sotie, insotite de calitatea de angajat, deseori sunt puse sub semnul intrebarii, motiv pentru care ele singure, nesprijinite, trec printr-un proces de descurajare si neincredere”, spune Iolanda Mihalache. “Toate aceste motivatii, dublate de capacitate antreprenoriala slab dezvoltata prin traditie, fac din ele o categorie care trebuie sprijinita, nu nu maipentru regasirea identitatii proprii dar mai ales pentru tranformarealor in persoane care sa contribuie activ la schimbarile economice care au loc”, a mai adaugat Iolanda. Cateodata este foarte greu pentru asociatiile de femei sa obtina informatiile necesare sprijinirii si promovarii de la membrele lor. Sunt inca multe femei care nu inteleg la ce le-ar folosi o pagina web, cat de necesar este internetul si ce important este accesul la informatie si la programele de instruire.